Duurzaamheid is geen trend maar de toekomst. Omdat we anders geen toekomst hebben. Onze verantwoordelijkheid is om deze planeet zo achter te laten dat toekomstige generaties er nog op kunnen leven. Dat is de reden dat velen bezig zijn met verduurzamen. Maar wat het precies inhoudt iets duurzaam te maken, is niet helemaal duidelijk. Er bestaat namelijk geen uniforme definitie van duurzaamheid. Elke industrie heeft hierin eigen standaards en keurmerken, alleen de speelgoedbranche niet. En dat terwijl hier juist alles draait om de kinderen, onze toekomstige generatie. Wij vinden dat het de hoogste tijd is om daar iets aan te doen en hebben daarom iets bedacht.
Een weloverwogen keuze maken kost tijd en moeite; alle benodigde informatie verzamelen, vergelijken en de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Om het jou zo makkelijk mogelijk te maken, hebben wij alle informatie voor jou verzameld zodat jij een goede keuze kunt maken. Deze informatie hebben wij verwerkt in een filter waarbij onze merken en producten punten kunnen scoren voor duurzaamheid. Er zijn vijf categorieën. Per categorie kan een merk één punt verdienen. De maximaal te behalen score is dus vijf. Deze vijf categorieën zijn ingedeeld op materiaal, productie, kwaliteit & ontwerp, productcyclus en commitment.
Speelgoed heb je in allerlei soorten en maten én van verschillende materialen. Hout heeft bijvoorbeeld een natuurlijke uitstraling maar dat wil niet zeggen dat het ook duurzaam is. Een boom is een belangrijke CO2 opslag en converter in zuurstof en ont- en bebossing is een doorslaggevende factor in de klimaatverandering. Het kappen van bomen gaat op dit moment harder dan het (her)bebossen. Daarom is het belangrijk om voor bomen uit duurzaam bosbeheer te kiezen zodat er inderdaad sprake is van een bijgroeiende grondstof. Voor de beoordeling van het materiaal hebben wij naar bekende keurmerken gekeken, zoals FSC voor papier en hout, naar de verwerking van nieuwe of hergebruikte grondstoffen, denk hierbij aan gerecycled karton of plastic, en de zuinigheid op het materiaal, bijvoorbeeld het gebruik van restanten uit andere producties.
Het doel is om een product klimaatneutraal te produceren. Dat houdt in dat door het maken van het product de hoeveelheid gassen die schadelijk zijn voor het milieu niet toeneemt. Hierbij kun je denken aan de CO2 uitstoot van de fabriek of tijdens het transport. Weinig bedrijven maken hun productieproces of -plaats openbaar. Degene die dit wel doen zijn de uitblinkers. De informatie die wij nodig hebben om te kunnen beoordelen of speelgoed duurzaam gemaakt wordt is dus vaak niet beschikbaar. In deze gevallen kijken wij alleen naar het land van herkomst. Merken met een fabriek binnen Europa scoren in deze categorie door de kortere transportwegen in vergelijking met landen in de rest van de wereld.
Het beste is voor jouw kind net goed genoeg. Kwaliteit staat bij ons altijd al voorop. Speelgoed moet er niet alleen mooi uitzien maar kinderen moeten er intensief mee kunnen spelen. Aanhoudend speelplezier dat is waar wij voor gaan. Speelgoed van generatie tot generatie doorgeven, dat is pas duurzaam. Niet gek als er na jaren intensief speelplezier iets kapot gaat maar wel zo handig als de onderdelen beschikbaar zijn. Dan kun je het weer maken in plaats van iets nieuws te kopen. Ook het design van een product kan eraan bijdragen dat er langer mee wordt gespeeld. Een simpel maar open ontwerp biedt kinderen oneindig veel spelmogelijkheden en zorgt ervoor dat het jaren interessant blijft. Een merk krijgt een punt als het speelgoed creëert dat van hoge kwaliteit is en lang meegaat of meerdere gebruiksmogelijkheden biedt.
Ook al doen merken hun uiterste best de levensduur van een product zo lang mogelijk te maken, er komt een dag dat het uitgespeeld is; het is kapot, het kan niet meer gerepareerd en zelfs niet alternatief gebruikt worden. Mensen produceren ongelofelijk veel afval en dat belast het milieu zwaar. Die belasting moeten we verkleinen door al in het designproces de verwerking van afvalstoffen in beschouwing te nemen. Speelgoed dat biologisch afbreekbaar is, is dan ook het enige dat een punt oplevert.
De vier andere categorieën zijn direct verbonden aan het product. In deze categorie gaat het om meer dan dat. Hier willen we bedrijven belonen die verder denken en ondernemen. Men kan een punt verdienen door nog een stapje extra te zetten, dus naast het verduurzamen van eigen producten en processen proberen de wereld op een positieve manier te beïnvloeden, bijvoorbeeld door samenwerkingen met milieuorganisaties. Ook een duurzame verpakking kan een punt opleveren of een duurzame collectie. Als de score uit de overige groepen gelijk aan of hoger is dan drie is het duidelijk dat duurzaamheid een belangrijk onderdeel is van de bedrijfscultuur en ook daarvoor kan je als organisatie een punt verdienen.
Zoals je ziet, komt er veel bij kijken als je duurzaam speelgoed wilt kopen. Maar we zijn er om je daarbij zo goed mogelijk te helpen. Je kunt nu door het aantal blaadjes op het eerste gezicht zien hoe duurzaam een product is. Als je meer wilt weten over het merk en wat zij daar precies aan duurzaamheid doen, vind je een korte uitleg over de bereikte score in het merkenoverzicht.